VR ställer marknadsföring inför ett vägval

Marknadsföring står inför ett vägval

Att det finns en kulturskillnad mellan marknadsförare och dagens nya progressiva mediekonsumenter är ingen nyhet. Och det mesta tyder på att det som vi hittills klassat som beteendestörningar egentligen är något annat, och långt ifrån över. Dagens hype- och klickbaserade sociala nyheter inklusive snapchatfilter och Brexit-ångest, tar både energi och konsumerar tid och uppmärksamhet.


Varumärken, förläggare och innehållsproducenter står helt enkelt inför ett vägval och måste inse att sättet man måste använda, om man vill höras i etern, nu permanent har förändrats. Och oftast är det just vid dessa unika ögonblick av tvivel som briljans och nytänkande föds. Med VR får vi nästa stora format för berättande, där du kan skapa helt nya tolkningar och kreativa sätt att uppleva varumärken.

Ur ett konsumentperspektiv är intresset tydligt.
Google hävdar att globala sökningar på VR har fyrdubblats bara det senaste året. Så med grunderna allt mer på plats, är vi nu troligtvis på väg att förverkliga drömmen om ett multisensoriskt berättande. Med det kommer en unik möjlighet att förändra dynamiken mellan varumärken och konsumenter.

VR är mer än klassiskt berättande

VR ger inte bara ett nytt brett berättarspektrum där nya sätt att skapa fängslande upplevelse premieras, utan bidrar också aktivt till att minska kulturgapet där mänskliga känslor och och interaktivitet i högsta grad bidrar. I dagens samhälle behövs nya sätt som får folk att bry sig om medmänniskor och omvärlden. Och där många av oss dagligen vänder och vrider på ordet ”empati” handlar det egentligen bara om att respektera din publik och leverera konkreta värden.


Blockering av annonser är idag en självklarhet för många. Men jag tror inte att det i grunden handlar om att man inte vill betala för bra innehåll, utan för att folk helt enkelt tröttnat på en i grunden förstörd internetupplevelse. Just där handlar det att att hitta tillbaka till den genuina upplevelsen som möjliggör samhällsengagemang. Idag är VR-upplevelser i första hand avsedda för att upplevas på egen hand, men kan du föreställa dig en morgondag med de oändliga möjligheter som kommer av att människor på olika platser upplever saker tillsammans?

kursbanner1

VR är här för att stanna


Den häpnadsväckande framgång som Pokemon Go har stått för under senaste månaden är ett tydligt exemplet på en korsning av socialt engagemang och AR, som utnyttjar platsbaserad intelligens för att underblåsa en starkt beroendeframkallande virtuell och social upplevelse. Vi har definitivt inte sett det sista på det konceptet om man säger så.


Även om marknadsföringsindustrin länge har använt sig av senaste tekniska trenderna är det annorlunda med VR.  I VR är det varumärkena, förläggarna och innehållsproducenterna som driver utvecklingen framåt för att skapa kreativa upplevelser som är både är engagerande och energigivande för alla. VR är här för att stanna.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

WordPress Security