Wands till Oculus Rift släpps idag! Läs vårt test + intervju med utvecklaren

Wands till Oculus Rift släpps idag! Läs vårt test + intervju med utvecklaren

Idag släpptes Wands till Oculus Rift – ett magiskt trollkarlsduellspel vars Gear VR-version har fått den prestigefulla utmärkelsen Mobile VR Game of the Year. VRSverige har både testat spelet och intervjuat det stockholmsbaserade teamet bakom det. Bör du köpa det? Vad är skillnaderna mellan de mobila versionerna och denna PC-VR-version? Vad har utvecklarna lärt sig under året som gått?

Vad är Wands till Oculus Rift?


Denna nya release är en remake från succéspelet som har funnits ute i ett år till Gear VR (och även kommit ut till Daydream och splitternya fristående VR-headsetet Pico Goblin). Wands är helt P2P-baserat (du spelar alltid mot en annan person som också är i VR), och utvecklarna har smart nog gjort så man kan duellera helt fritt mellan alla plattformar.

LÄS MER: ”VRSveriges test av originalet: Wands till Gear VR”

Från utvecklarnas pressrelease:

”Hör varifrån du håller på att bli attackerad, ducka fysiskt för inkommande eldbollar, teleportera dig och dyk ner i ett spel med strålande grafik och arenadesign.

Nya Wands är ett spel med starkt fokus på inlevelse. Positionsspårning gör det möjligt för spelaren att kika runt hörn, kasta besvärjelser från olika vinklar och vidareutveckla strategierna som man behöver för att klättra i den globala spelartopplistan.

Du utkämpar strider i miljöerna i ”The Beyond” med hjälp av din trollstav och dussintals olika besvärjelser. Du kommer vilja komma tillbaka kontinuerligt för att slipa på dina strategier och val av besvärjelser. Wands sätter inte bara en ny ribba för möjligheterna med VR-spel, det bygger även en ny magisk plats för esport.”

Intryck från vårt test av Wands till Oculus Rift

Vi fick gå några ronder mot utvecklarna strax före releasen! Dessa intryck handlar mest om skillnaderna mellan Wands till Oculus Rift och de versioner vi har spelat förut (Gear VR och Daydream) – du kan referera till det gamla speltestet för en mer fullständig recension då det är samma bekanta spel i grunden.

  • Det kändes såklart ovant att använda sig av fördelarna med roomscale och faktiskt ducka/väja undan för inkommande besvärjelser, efter att vara inkörd på Gear VR-versionen! Men precis som när man började spela Space Pirate Trainer till HTC Vive så vänjer man sig vid att fötterna faktiskt inte sitter fast i  marken, och rätt snabbt börjar man känna sig som Neo (eller kanske Harry Potter?) när man duckar undan eldbollar och flygande fenixfåglar!
  • Stor förbättring att lägga teleport på egen knapp (greppknappen)! Man får ytterligare en fördel mot de som spelar på mobila plattformar eftersom det går aningen snabbare att snabbt glida undan från en inkommande attack.
  • Intuitivt att välja besvärjelse med tumspak, liknar andra spel.
  • Jättekul! Wands är enormt välproducerat och stämningsfullt, och miljöer och magieffekter är såklart mycket snyggare i denna version. Expelliarmus!
  • Det är ett lätt spel att komma in i och fartfyllt från första stund. Att det finns så många inbitna spelare på hög nivå tyder också på ett strategiskt djup som gör det värt att fortsätta spela och öka sin skicklighet länge, länge…
  • Det finns ett val för röstchat under matcher, trevligt! Det fungerar dock bara mellan två Rift-spelare som båda har aktiverat det tillvalet.

Frågor till Ricky Helgesson, medgrundare till Cortopia Studios som utvecklat Wands

Det finns en annan stor titel till Oculus Rift med magitema och PvP-fokus: Unspoken. På spelbeskrivningen låter det ju väldigt likt Wands. Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan Wands och Unspoken?

– Unspoken är ett jättefint, välproducerat spel från Insomniac.. Det var ett av de första spelen med stöd för Touch-kontrollerna, och Touch används lite som en gimmickfunktion – för att t ex växla mellan olika besvärjelser måste man utföra som små gestbaserade minispel,  medan det i Wands går ögonblickligen – det gör att Wands blir ett snabbare, mer intensivt spel. I Wands har man sina trollstavar med strategiska uppsättningar av spells och ett taktiskt gameplay förutom ren action, vilket ger ett större djup i strategi och taktik. Original-Wands både utannonserades och släpptes innan Unspoken, bör också tilläggas i sammanhanget.

Balansen är central för ett spel som detta med så stort fokus på kompetitivitet. Hur har ni ändrat den från första release?

– Balansen tweakas hela tiden. Vi har både ett forum och en Discord-kanal där de bästa spelarna i världen hänger där vi ständigt får feedback, och vi anställde en av de allra bästa som vår QA. Han driver igenom månatliga uppdateringar som förbättrar balansen mellan olika besvärjelser och andra faktorer. Vad gäller cross-platform-funktionaliteten så kan det hända att man får en orättvis fördel på Rift vs mobil VR, eftersom man kan ducka undan attacker istället för att bara teleportera. Därför har vi gjort så man kan välja att bara möta spelare från samma plattform.

Snart börjar ”säsong 3” då era leaderboards nollställs. Vad är på gång för denna säsong?

– Vi kommer ha fina priser till de bästa spelarna! Det kommer eventuellt ha en koppling till nya former av in-game-monetarisering. Vi kommer också tweaka vårt Elo-rating-system för att jämna ut för skillnaderna mellan mobila spelare och Rift-spelare. Och andra överraskningar… (det låter som att det kan vara fler plattformar på väg! Gissning från red.)

Hur har ni gjort det lättare för nybörjare att komma in i Wands? Det måste vara lätt att känna sig väldigt dålig om man får möta mycket duktigare spelare direkt?

– Det största är att vi har snabbat upp hastigheten för spelarens mana (magikraft) att laddas upp. Många nybörjare sköt slut på sin energi det första de gjorde, och blev lätta byten för mer erfarna spelare då de inte ens kunde teleportera bort. Vi ökade hastigheten med uppemot 40% vid ett tillfälle, och det hjälpte nybörjare att njuta av spelet och inte tröttna. Samtidigt säger våra toppspelare att mana-laddningstiden inte har blivit FÖR snabb – det är fortfarande en viktig strategisk aspekt att man måste hushålla med sina besvärjelser.

Då tackar vi så mycket för intervjun!

– Tack själv, och vi ses inne i spelet!

 

Har du testat ”gamla” Wands? Dela gärna med dig av dina bästa magikombinationer och strategier! Och säg bara till om du vill möta oss i en match i Wands till Oculus Rift!

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.