Youtube’s nya satsning VR180 gör det enklare att skapa VR

Youtube berättade nyligen om sin nya satsning på ett nytt videoformat, VR180, samt ett hårdvarupartnerskap med olika tillverkare för att släppa nya kameror specialiserade på detta format. Här går vi igenom vad som har hänt. Dessutom får du vår analys om varför VR180 är en ”big deal” för dig som är van videoproducent eller filmare!

 

Nyheterna om VR180

 

Heatmaps för 360 från youtube

Youtube introducerar ”Heatmaps” för 360 – Med denna uppdatering så fick du som laddar upp 360-videos en ny statistikfunktion (om videon har minst 1000 visningar). Superanvändbart för att se vilka intressepunkter som fångar tittarens uppmärksamhet, vare sig din video är av typen storytelling eller reklambudskap. En insikt som Youtube delade med sig är att 75% av alla som tittar på 360-videos bara tittar på innehållet som utspelar sig 90 grader rakt fram…

Youtube introducerar VR180

Veckan efter kom denna nyhet: VR180 introduceras, tillsammans med nya VR180-kameror på gång från Yi, Lenovo och LG. Det är solklart att ovannämnda insikt har påverkat denna utveckling – Youtube/Google vill såklart främja ett högre engagemang i VR, och det är intressant att läsa om hur de har tänkt göra det med detta nya format.

 

Utmaningar och begränsningar med 360

Man pratar ofta om att VR skapar ett nytt medium. Det är varken film eller datorspel men har egenskaper och fördelar från båda – och framförallt unika egenskaper som inte går att få i traditionell media. Producenter i VR-världen är alla nybörjare, och alla experimenterar med form och struktur för att hitta effektiva sätt att skapa nya upplevelser.

När det gäller 360-film, eller passiva VR-upplevelser, så återkommer man ständigt till att ”det finns ingen regissör”. Ingen bestämmer var tittaren ska rikta blicken, själva inramningen som är det centrala i filmskapandet kan sägas gå förlorad. Skillnaden blir då att vanlig film skildrar handlingar och situationer (personer med en agenda), men 360-film skildrar snarare skeenden, omgivningar och upplevelser (personer i en miljö – eller miljön i sig själv, med tittaren som huvudperson). Film är att berätta en historia FÖR någon, 360 är att bjuda in någon att uppleva historien MED.

Det är vanskligt att börja med en idé om en story som skulle passa som vanlig film, och sedan försöka få den att passa in i 360-formatet. Då riskerar du att gå miste om fördelarna som VR bjuder på – känslan av ”immersion” (”omslutande”), att få empatisera intimt med människor och miljöer, att transporteras till nya platser, och istället hamna i VR-fällor som att skapa innehåll som är illamåendeframkallande eller förvirrande/icke-intuitivt.

Om du ska skapa för 360, tänk istället ”native” för formatet från början. Hur ska varje scen skapas utan ständiga kameraklipp? Hur ska du leda tittarens blick med visuella och audiella puffar? (Och kolla in guiden från 360-proffsen på Jaunt, eller anmäl dig till vår Grundkurs i VR-produktion!)

Men om du vill dra fördel av VR-teknologi och samtidigt kunna använda dig av traditionellt bildspråk, inramning och kameratekniker – då är VR180 något att kolla in!

kamera dubbellins miljö svartvit

4 fördelar med VR180 – det bästa från 360 och vanlig film

Det finns en diskussion ute bland VR-entusiasterna om vad som definierar ”sann VR”. Roomscale VR är såklart jättehäftigt, men vi lämnar den diskussionen därhän med en kommentar: diskussionen borde istället handla om ”hur rör vi oss mot ett digitalt medielandskap som är mer immersivt/omslutande än det vi konsumerar i dagens platta skärmar?” – och där är passiv 360-storytelling självklart ett självklart steg på vägen.

(Är du intresserad av ”vad är sann VR” och styrkorna med formaten 360 mono – 360 stereo – 360 lightfield – full interaktiv 3D? Vi planerar att publicera en översiktlig guide över dessa i framtiden. Tjata på oss i sociala medier så kanske den kommer snabbare! ;))

360 video virtual reality

Så, oavsett om man vill kalla det nya formatet för ”sann VR” eller inte, så kommer här våra topp 4 anledningar till att du bör börja utforska möjligheterna med VR180!

 

1. Lättare för filmskapare

VR180 kamera

Det finns en inramning och en centerpunkt! VR180-videos ser ut som helt vanliga videos på Youtube om man inte tar på sig VR-glasögon och tittar genom dem. Det går inte att titta runt genom att tilta telefonen eller swajpa på skärmen. Det betyder att man kan använda sig av traditionell bildkomposition. Men, du kan dessutom ge tittaren en något alldeles extra om hen tar på sig ett VR-headset och tittar på samma innehåll. Då fyller videon hela synfältet, och mer därtill, och dessutom i 3D ! Det är som att du gömmer en superkraft inuti din video.

Hur Youtube kommer driva beteendet att tittaren faktiskt ska titta på VR-versionen av innehållet återstår att se, men det kommer nog vara vanligt att skapare har med en uppmaning i videotiteln, typ ”Wow! Använd VR-glasögon för den häftigaste upplevelsen!”. Som producent behöver du alltså inte oroa dig för att utrustning eller du själv inte ska synas i bild.  Tittaren riskerar heller inte att gå miste om viktiga saker som utspelar sig bakom ryggen på dem.

 

2. Mer tillgängligt för större publik

VR är fortfarande något främmande för de flesta, och många som har sett slarvigt producerad 360-film har blivit avtända på idén. Med VR180 kan vi VR-entusiaster lättare bjuda in vanliga människor till att börja uppleva högkvalitativ VR. Vi på VRSverige anordnar ju VR/AR Open House och älskar att demonstrera den dyraste, häftigaste tekniken – men med VR180 behöver man inte tvinga fram ett nytt beteende för mediekonsumtion. Det är uppenbarligen inte många som sätter sig på en snurrstol för att titta på 360! En gradvis utrullning är helt rätt sätt att ge folk en liten försmak på teknikens möjligheter. Många som har skaffat ”VR-glasögon” kommer få anledning (och lust!) att använda dem när VR180 blir vanligare.

 

3. Högre upplösning på video

När vi konsumerar 360-video online så strömmas det massor av data som vi inte får se – en massa bildpixlar som utspelar sig bakom ryggen på oss. Med VR180 kan vi med samma datamängd få dubbelt så hög upplevd upplösning. Detta medför ytterligare att man sparar prestanda för att processa videon på sin device (drar mindre mobilbatteri). Dessutom blir video-hostingen mer effektiv (mindre filer att ladda upp till Youtube, givet samma upplösning som 360). Det tycker vi låter som en teknisk win-win-win!

 

4. Avsevärt bättre upplevelse. (370% bättre!)

Om du kollar in ett exempel på VR180-innehåll i VR-glasögon så inser du direkt att det är ”immersive” på riktigt. Som bekant är det svårt att förklara upplevelsen av VR – du måste testa det själv. Men, OM vi ändå ska kvantifiera skillnaden… så ser man 1,85 gånger bildytan (VR180 är som en halvsfär framför dig, jämfört med det utcroppade 16:9-formatet som blir den vanliga vyn). Därtill kommer den stereoskopiska 3D-effekten (såklart dubbelt så bra som monoskopiskt/2D). Slutsatsen är att VR180 är 370% bättre än vanlig Youtube-video!

 

Obs! En del riktlinjer och best practices som redan har utvecklats för vanlig 360 kommer också gälla för VR180. Ryckiga kameraåkningar och hastiga klipp desorienterar lätt en VR-tittare, t ex.

 

Avslutningsvis så är vi väldigt sugna på att lägga vantarna på en ny VR180-kamera och testa formatet ordentligt, och vi ser fram emot att följa vad kreativa människor kan hitta på med det. ”VRSverige siar” att konsert- och sportmaterial kommer bli väldigt populärt med den nya tekniken! Vad kommer du skapa med VR180?

(Häng med i Youtube’s spellista med rekommenderat VR180-innehåll!)

(Missa inte vår artikelsamling om att komma igång med VR-utveckling och produktion!)

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.